X



写真史4 [無断転載禁止]©2ch.net
■ このスレッドは過去ログ倉庫に格納されています
0001わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2016/09/10(土) 21:26:59.74
写真史についての情報・意見を交換しましょう。
書籍、展覧会、講座、トークショー、個別の写真家、通史、国内・海外等、なんでも結構です。

【過去のスレッド】

写真史 (506番まで)
http://academy6.2ch.net/test/read.cgi/gallery/1268456739/
(ただし、506番だけが欠けている)
http://mimizun.com/log/2ch/gallery/1268456739/

写真史【仮】
http://kamome.2ch.net/test/read.cgi/gallery/1284781612/

写真史3
http://mint.2ch.net/test/read.cgi/gallery/1315740606/
0317わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/09(日) 15:56:38.51
>>316
なお本展は、2017年4月15日〜5月14日に開催される「KYOTOGRAPHIE 京都国際写真祭」にも巡回する。
0318わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/09(日) 15:58:11.87
KYOTOGRAPHIE 京都国際写真祭 2017
KYOTOGRAPHIE INTERNATIONAL PHOTOGRAPHY FESTIVAL
2017年 4月15日 土 – 5月14日 日
主催: 一般社団法人KYOTOGRAPHIE
共催: 京都市、京都市教育委員会

メインスポンサー: ビー・エム・ダブリュー株式会社

http://www.kyotographie.jp/
0319わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/09(日) 15:59:31.12
1. フランス国立ギメ東洋美術館・写真コレクション| Guimet National Museum of Asian Arts, Photographic collections
「Theater of Love」
虎屋 京都ギャラリー
>Detail

2. アーノルド・ニューマン | Arnold Newman
「マスタークラス −ポートレートの巨匠−」presented by BMW
特別展示:BMW アート・カー by アンディ・ウォーホル
二条城 二の丸御殿台所 東南隅櫓
>Detail

3. 山城知佳子 | Chikako Yamashiro
「土の唄」
堀川御池ギャラリー 1・2階
>Detail

4. ジャダ・リパ | Giada Ripa
「The Yokohama Project 1867‐2016」presented by Ruinart
ギャラリー素形
>Detail

5. ハンネ・ファン・デル・ワウデ | Hanne van der Woude
「Emmy’s World」
嶋臺(しまだい)ギャラリー
>Detail

6. 吉田亮人 | Akihito Yoshida
「Falling Leaves」
元・新風館
>Detail
0320わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/09(日) 15:59:51.60
7. スーザン・バーネット | Susan Barnett
「Not In Your Face」
元・新風館 (姉小路壁面)
>Detail

8. ラファエル・ダラポルタ | Raphaël Dallaporta
「ショーヴェ洞窟」
京都文化博物館 別館 1階
>Detail

9. ルネ・グローブリ | René Groebli
「The Eye of Love」supported by NESPRESSO
京都文化博物館 別館 2階
>Detail

10. 「MEMENTO MORI」ロバート メイプルソープ写真展
ピーター マリーノ コレクション presented by CHANEL NEXUS HALL
誉田屋源兵衛 竹院の間
>Detail

11. イサベル・ムニョス | Isabel Muñoz
「Family Album」 / 「Love and Ecstasy」
誉田屋源兵衛 黒蔵
>Detail

12. ヤン・カレン | Yan Kallen
「Between the Light and Darkness | 光と闇のはざまに」
無名舎
>Detail
0321わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/09(日) 16:00:10.06
13. 荒木経惟 | Nobuyoshi Araki
「机上の愛」supported by shu uemura
両足院(建仁寺内)
>Detail

14. TOILETPAPER Maurizio Cattelan & Pierpaolo Ferrari
「Love is More」presented by FUJIFILM
ASPHODEL
>Detail

15. ザネレ・ムホリ | Zanele Muholi
「Somnyama Ngonyama | 黒き雌ライオン、万歳」
FORUM KYOTO
>Detail

ゴールデンウィーク 特別共同企画
16. amour, amours… from my photography collection アニエスベー フォトコレクション
美術館「えき」KYOTO 4/26-5/14 ※KYOTOGRAPHIEパスポート・プチパスポート提示で200円引き
>Detail

アソシエイト・プログラム
17. LOVE Photobook Library from SIGMA Collection
SferaExhibition
>Detail

18. DAYS JAPAN フォトジャーナリズム写真展
立命館大学国際平和ミュージアム
>Detail
0323わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/15(土) 23:11:56.88
異郷のモダニズム−満洲写真全史−

概要

1905(明治38)年の<ポーツマス条約>により、東清鉄道の南部支線と炭礦の採掘権を獲得した日本は、翌1906(明治39)年、<南満洲鉄道株式会社(満鉄)>を設立し、本格的な植民地経営に乗り出していきました。
「十萬同胞の熱血が注がれた」”満洲”については、日露戦争終結の時点から、「内地」の国民にその存在と意義を知らしめるべく、満鉄による啓蒙活動が展開されました。
「内地」に向けての「弘報」活動において、視覚的な「資料」=写真が宣伝材料として重視されるようになりました。

当初は、記録的な表現であった満洲の写真は、1932(昭和7)年の「満洲国」建国の前後からは絵画的な表現により、「赤い夕陽の満洲」や「曠野を行く隊商」など、日本人が大陸に抱いたロマンティシズムが図像を伴って可視化され、配信されました。
1930年代後半に入り、やがてグラフィズムの時代を迎えると、大陸の表象は、より洗練された「記号」へと変貌していきます。

しかし、日本の敗戦とともに「満洲国」は13年と5か月で崩壊し、それとともに「大陸」」に寄せられた視線とその写真表現の展開も途絶え、消滅します。
「記録」と「表象」、「紹介」と「啓蒙」、さらには「宣伝」へと展開した「満洲」の写真とは、正しく「近代」を記録し続けた写真というメディアの発展をたどるものでもありました。

本展覧会は、およそ四半世紀の間に展開した「満洲」の写真表現を、貴重なヴィンテージ・プリントや多数の資料でたどり、改めて日本のモダニズムが到達し得た豊饒なその表現を紹介いたします。

展示構成

T.大陸の風貌 ― 櫻井一郎と〈亞東印画協会〉
U.移植された絵画主義 ― 淵上白陽と〈満洲写真作家協会〉
V. 「宣伝」と「統制」― 満洲國國務院弘報處と『登録写真制度』
W.偉大なる建設” ― プロパガンダとグラフィズムの諸相
X.廃墟への「査察」― 『ポーレー・ミッション・レポート』
0324わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/15(土) 23:12:30.65
会期[前期] 4月29日(土・祝)〜5月28日(日)
[後期] 5月30日(火)〜6月25日(日)休館日月曜日開館時間午前9時30分〜午後5時(入場は午後4時30分まで)
夜間開館
金曜日は午後8時まで(入場は午後7時30分まで)
但し、5月5日(金・祝)は午後5時まで(入場は午後4時30分まで)

主催名古屋市美術館、毎日新聞社、日本経済新聞社、テレビ愛知後援愛知県・岐阜県各教育委員会、名古屋市立小中学校PTA協議会協力PGI、銀遊堂、アフロアトリエ、名古屋市交通局助成公益財団法人ポーラ美術振興財団
観覧料

区分 当日 前売・団体
一般 1,200円 1,000円
高大生 800円 600円
中学生以下 無料 無料
団体割引料金は20名以上に適用
0325わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/15(土) 23:13:30.58
解説会

展覧会の展示構成に沿って、担当学芸員が作品とその時代背景を解説いたします。

@ 5月6日(土) 「大陸の風貌 ― 櫻井一郎と〈亞東印画協会〉」
A 5月27日(土)「移植された絵画主義 ― 淵上白陽と〈満洲写真作家協会〉」
B 6月3日(土)「宣伝と統制 ― 満洲国の写真政策」
C 6月17日(土)「建国と崩壊のグラフィズム」
時間いずれも午後2時から講師竹葉 丈(名古屋市美術館学芸員)会場名古屋市美術館2階講堂定員180名、入場無料
ボランティアによるギャラリートーク

日時5月
20日(土)、21日(日)、25日(木)、30日(火)、31日(水)
6月
2日(金)、4日(日)、8日(木)、9日(金)、11日(日)、13日(火)、14日(水)、15日(木)、18日(日)午前10時30分〜/午後1時30分〜(約60分)
展覧会観覧券でご参加いただけます。会場入口までお越しください。
都合により休止することがあります。
0327わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/18(火) 22:35:30.59
死ぬまでに見たい世界の名写真1001
0328わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/18(火) 22:38:40.89
死ぬまでに見るべき世界の名写真1001
0329わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/22(土) 10:17:30.09
「1001 Photographs You Must See Before You Die」って日本語訳も刊行される予定なの?
0330わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/23(日) 15:33:24.39
>>329
可能性はあるだろうが、具体的な情報は聞いたことがない。
0331わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/24(月) 23:48:56.31
なんか見た目が大きく変わったな
0332わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/30(日) 00:17:59.28
ゴールデンウィークは写真展に行きたい
0333わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/30(日) 17:28:45.24
>>248
両方のタイトルで出るらしい
出版社が違うだけで、内容は同じじゃないか?

1001 Photographs You Must See In Your Lifetime
https://www.amazon.co.jp/dp/0789327686
Universe (2017/9/5)
ISBN-10: 0789327686
ISBN-13: 978-0789327680

1001 Photographs You Must See Before You Die
https://www.amazon.co.jp/dp/184403917X/
Cassell Illustrated (2017/9/7)
ISBN-10: 184403917X
ISBN-13: 978-1844039173
0334わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/04/30(日) 22:00:27.12
http://www.bunkamura.co.jp/museum/exhibition/17_saulleiter/
ニューヨークが生んだ伝説 写真家 ソール・ライター展 Saul Leiter

「Bunkamura ザ・ミュージアム」(東京・渋谷)
2017年4月29日(土)〜6月25日(日)

1950年代からニューヨークで第一線のファッション・カメラマンとして活躍しながら、1980年代に商業写真から退き、世間から姿を消したソール・ライター(1923-2013)。
写真界でソール・ライターが再び脚光を浴びるきっかけとなったのが、2006年にドイツのシュタイデル社によって出版された作品集だった。
時に、ソール・ライター83歳。この新たな発見は大きなセンセーションを巻き起こし、その後、展覧会開催や出版が相次いだ。
2012年にはドキュメンタリー映画「写真家ソール・ライター 急がない人生で見つけた13のこと」(日本公開は2015年)が公開され、その名前と作品はさらに多くの人々の知るところとなる。
本展は、ニューヨークのソール・ライター財団の全面的な協力を得て、同財団所蔵の200点以上の写真作品(モノクロ、カラー)、絵画作品、その他貴重な資料を一堂に集め、
天性の色彩感覚によって「カラー写真のパイオニア」と称されたライターの創造の秘密に迫る日本初の回顧展である。
0335わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/04(木) 09:54:12.47
>>332

> 東京カメラ部2017写真展 in Hikarie
>
> 開催期間:2017-4-28(金)〜2017-5-6(土)
> 時間:11:00-20:00
>
> 会場:渋谷ヒカリエ 9F ヒカリエホールB
> 住所:東京都渋谷区渋谷2-21-1 渋谷ヒカリエ 9F
> イベント公式ページ:東京カメラ部2017写真展 in Hikarie
> 入場料金:無料
0337わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/04(木) 18:52:04.46
>2016年に東京カメラ部とその分室で4.5億人*を超える人々が総計約190万作品の中から選んだ10作品「10選2016」を中心に新作、自信作を追加。更に2012年、2013年、2014年、2015年に選ばれた10選メンバーを加えた、10選5世代による合同展示。
*4.5億人:東京カメラ部とその分室がタイムラインで紹介している作品の2016年延べリーチ(閲覧者)数。(Facebook、Instagram、Twitterインサイトに基づく)

>また、昨年に引き続き2回目となるアサヒカメラ×東京カメラ部共催「日本の47枚」写真コンテスト作品と東京カメラ部2017写真コンテストInstagram部門を加え、約1,200作品を展示予定です。
0338わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/04(木) 18:52:38.21
>会場は今年で4年目となる渋谷ヒカリエ(JR山手線、東急東横線・田園都市線などから通路、出口直結)。利便性の極めて高い場所での開催となります。

>今年も昨年に引き続きヒカリエ9F ホールBが会場となります。みなさまのお越しを心よりお待ち申し上げます。
0339わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/05(金) 17:59:53.99
参加予定メンバー(敬称略)
和-KAZU-、Kyon.J、小林 修士、小山 満也、鈴木 悠介、高橋 伸哉、高藤 大稔、中島 慎治、橋向 真、半田 菜摘、
浅岡 省一、北川 力三、岩崎 愛子、工藤 悦子、柴田 昭敬、黒田 明臣、本間 昭文、八木 進、松岡 こみゅ、伊藤 公一、
菊池 英俊、内山 慎吾、別所 隆弘、松永 亨、Jirat Srisabye、宇賀地 尚子、井上 浩輝、Hengki Lee、Yoshiki Fujiwara、長岩 典子、
八木 千賀子、Takashi Suzuki、富久 浩二、Jason Arney、アキラ・タカウエ、鈴木 達朗、中西 朋、柄木 孝志、
福田 悟、Sho Shibata、千田 智康、菊池 賢二、原 朋士、小池 ひとみ(計44名)

作品点数
10選2016の作品10点を含む約1,200点(予定)
0340わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/06(土) 09:56:01.05
https://www.sogo-seibu.jp/chiba/kakutensublist/?article_seq=230528
これですな

〔岩合光昭 写真展〕ねこ&ねこのとけい
■ 4月28日(金)〜5月7日(日)
■そごう千葉店 6階=催事場 ※最終日のご入場は午後4時30分まで
■ 入場時間:午前10時〜午後7時30分
■ 入場料:一般・大学生500円(高校生以下無料)
主催:岩合光昭写真展「ねこ&ねこのとけい」実行委員会
後援:千葉市、千葉市教育委員会
協賛:オリンパス株式会社
企画制作:クレヴィス

2種類の人気写真展『ねこ』と『ねこのとけい』から選りすぐりの作品約200点を展示いたします。
0341わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/07(日) 22:20:57.16
1001 Photographs You Must See in Your Lifetime

Paul Lowe
Universe Publishing, 2017/09/05 - 960 ページ


A new generation, enabled by selfie sticks and social media, is being drawn to photography, and this is the perfect book to inspire and illuminate their
appreciation of the full and rich history of this seminal art form and its many genres and techniques.
Award-winning photographer, critic, and educator Paul Lowe presents a carefully curated selection of the greatest still images--visually arresting, aesthetically complex, and historically significant--from the medium's earliest days to the present.
Included are photographs from all over the globe, taken by both female and male photographers: famous iconic images, key signature works by notable photographers, and less familiar images that are nevertheless essential viewing.
From 1850 to the present, from daguerreotype to digital, this book embraces all genres--documentary, portrait, photojournalistic, and more--as it traces the development of photography to the present day.
It is organized chronologically with text that accompanies each photograph providing historical context and technical details.
Each work is indexed by artist and by title, making it easy to find specific works and the oeuvres of particular photographers throughout the volume.
Whether a gift or a self-purchase, this guide to the history and practice of photography is a must for budding amateurs and experienced practitioners alike.
0342わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/13(土) 21:22:03.49
>>211
塩谷定好展が終わってしまった。
行けなかった。
残念だ。
0343わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/14(日) 22:34:32.68
>>334
Saul Leiter って、artphotositeの「アーティスト(フォトグラファー)ガイド」にも含まれていないんだね。
http://artphoto-site.com/artist.html
0344わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/14(日) 22:39:21.73
>>325
関連企画
解説会
「大陸の風貌−櫻井一郎と〈亞東印画協会〉」
講師:竹葉丈(名古屋市美術館学芸員)
2017年5月6日(土)14:00-
会場:名古屋市美術館2階講堂
定員:180名、入場無料

「移植された絵画主義−淵上白陽と〈満洲写真作家協会〉」
講師:竹葉丈(名古屋市美術館学芸員)
2017年5月27日(土)14:00-
会場:名古屋市美術館2階講堂
定員:180名、入場無料

「宣伝と統制−満洲国の写真政策」
講師:竹葉丈(名古屋市美術館学芸員)
2017年6月3日(土)14:00-
会場:名古屋市美術館2階講堂
定員:180名、入場無料

「建国と崩壊のグラフィズム」
講師:竹葉丈(名古屋市美術館学芸員)
2017年6月17日(土)14:00-
会場:名古屋市美術館2階講堂
定員:180名、入場無料
0345わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/23(火) 23:00:14.72
>>334
ソール・ライター展
行った方います?
どうでした?
0346わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/26(金) 19:31:44.01
The history of Japanese photography is necessarily understood in relation to Western developments,
yet it is important to avoid being overwhelmed by the seemingly endless stream of images that flow
from Japan. As well, it is important to decode long-standing Western fantasies about Japanese
representation. Yet the preeminence of Japanese photography in areas such as equipment manufacturing
during the second half of the twentieth century and the Japanese love of the photographic medium
stand as unique features in world photographic history.
0347わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/26(金) 19:47:44.84
>>345
カラー写真は良かった
0348わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 13:01:37.26
>>347
そうか、行ってみようかな
ありがとう
0349わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 13:27:07.24
Photography was brought to Japan by Dutch
travelers between 1839 and 1840; in other words,
photography was introduced to Japan virtually
from the beginning. In 1848, at the beginning of
the Tokugawa period (1848–1868), photographic
equipment is mentioned in a document written by
a Nagasaki merchant named Toshionojo Ueno. At
that time, Nagasaki was the only city where Dutch
and Chinese ships were allowed. Soon after, Japan
was shaken by violent political and military conflicts,
rendering photographic experimentation difficult.
The first recorded Daguerreotype was
realized by Eliphalet Brown, Jr. in 1854 at the
time of the second expedition of Admiral Perry,
who had been sent by the United States government
to force commercial exchange between Japan
and the United States. Brown had been mandated
to create an illustrated report, but unfortunately
most of these photographs disappeared in a fire in
the United States two years later.
0350わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 15:18:08.89
The Meiji Restoration of 1968 saw the nation’s
capital moved to Tokyo (renamed from ‘‘Edo’’),
and for the first time, Western ideas and products
were freely allowed into Japan. Thus, for this period
of Japanese photography, it is not surprising
that the most renowned photographers are Westerners.
Felice Beato, who had been the first European
to work in China, exploited the growing market for
Japanese art in the West and created many delicately
hand-colored works published in two
albums: Views of Japan with Historical and Descriptive
Notes and Native Types. Baron Raimund von
Stillfried-Ratenicz, originally an Austrian painter
and direct competitor to the Italian Beato, set up a
studio with a number of Japanese assistants, ultimately
buying out Beato’s studio. The native pioneers
of Japanese photography, Hikoma Ueno in
Nagasaki, Renjo Shimooka (1823–1914) in Yokohama,
and Kimbei Kusakabe (1841–1934) are less
well known. Hikoma Ueno is credited with setting
up the first native-run studio. Kimbei Kusakabe
had trained with both Beato and Stillfried, and he
founded his own studio in 1877. It is Renjo Shimooka
who is often dubbed the ‘‘father of Japanese
photography.’’ Although their studios catered
to a great extent to Western tourists, they allowed
the diffusion of photography in the Japanese
society. Landscapes proved popular subjects aside
from the portraits that were their main trade, and
they largely combined Western conventions while
enhancing some details with color. Because most of
these productions were intended for the Western
0351わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 15:18:55.19
market, they fulfilled Western expectations of the
Land of the Rising Sun as a place of pastoral
beauty and elegant, exotic people. The misty mountainscape,
gentle geisha, or the fierce Samuri were popular images.
0352わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 20:03:31.46
History of European Photographyのpdf fullファイルは、まだ、ネット上には掲載されていないのかな?
0353わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 20:06:55.55
• 869. Tomohiko Yoshida (b. 1960) [Japanese]

http://www.pgi.ac/content/view/126/66/lang,ja/
略 歴
1960年東京に生まれる。1982年東京綜合写真専門学校卒業。1985年東京綜合写真専門学校研究科卒業。

個展
「Sand Hill」P.G.I.(2005年)「砂山の砂 近くにあるのに見えない場所」 P.G.I.芝浦(1999年)、
「砂山の砂 Chrome Yellow」P.G.I. 芝浦(1996年)、「都市のきらめき」オレゴン・ムーン・ギャラリー(1995年)、
「Isolated Landscape」P.G.I.(1993年)、「Light Up」P.G.I.(1989年)、
「Tomohiko Yoshida Photographs 1980−1987」ピクチャー・フォト・スペース(大阪 1987年)、「Night Watching」P.G.I.(1985年)

グループ展
「Illusion:Japanese Photograph」ストックホルム(2001年)「ヘルテン国際写真フェスティバル’99」ヘルテン(1999年)、
「Document & Art その相互浸透性をめぐって」アート・ミュージアム・ギンザ(1997年)、「GV」スタジオ・エビス・フォト・ギャラリー(1996年)、
「Liquid Crystal Futur es: Contemporary Japanese Photography」フルーツマーケット・ギャラリー(エジンバラ 1994年)、
「Slides on the Wall」I.C.A.C. ウエストン・ギャラリー(1992年)、「期待される若手写真家20人展」パルコ・ギャラリー(1990年)、
「New Prim itive Photographers」ミノルタ・フォト・スペース(1988年)、「Exhibition of S hashin 写真・展」有楽町朝日ギャラリー(1987年)、
「Concerning Landscape」オリンパス・ギャラリー(1985年)、「ContemPolaroid−V」ポラロイド・ギャラリー(1984年)、
「ContemPolaroid−IV」ポラロイド・ギャラリー(1983年)

パブリックコレクション
プリンストン大学美術館(プリンストン、アメリカ)、国際交流基金
0354わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 20:10:49.41
吉田友彦
0355わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 23:12:45.24
At the turn of the nineteenth century, there were
well over a hundred photography studios operating
in Japan, but the expansion of the field had been
limited by the fact that all photographic equipment
had to be imported at great cost, as there were no
native manufacturers. This sitiuation changed in
the early years of the century, with the Cherry
Portable camera debuting in 1903. A forerunner
of Konica, this modest dry-plate camera marked
the beginning of the Japanese camera industry,
which was soon to become a dominant force. The
Fujii Lens Seizo-sho factory was founded in 1908,
equipped with modern manufacturing equipment
imported from Germany, and consolidated in
1917 into Nippon Kogaku Kogyo K.K., a forerunner
of Nikon, considered one of the finest lines of
cameras in the twentieth century. For the amateur
market, an affordable pocket-sized camera called
the Minimum Idea was introduced in 1911. Its huge
popularity can be surmised from the founding, two
years later, of the Minimum Photo Club.
0356わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 23:22:16.39
During the Meiji era, photography had been
linked to the aristocracy and the upper class, both
as patrons and subject matter. At the turn of the
century, however, newspapers begin to publish photographs;
the first Japanese photojournalists covered
the Boxer Rebellion in China in 1900 and the
Russian-Japanese war in 1904–1905. Important pioneering
photographers of this period were Reiji
Ezaki and Kenzo Tamoto, who studied with Hikoma
Ueno and created the well-known work, Ainu
woman harvesting seaweed (ca. 1900), and paved the
way for a more realistic photographic style.
Great expansion in the field took place during the
Taisho era (1912–1926). With Emperor Taisho’s
succession to Emperor Meiji, Japan was finally
fully emerging on the international scene. Despite
the boom of the Minimum Idea camera, photography
was still largely an artistic medium, remaining
under the influence of painting in the dominant
Western style known as Pictorialism. Japanese Pictorialists
include: Teiko Shiotani, Hakuyo Fukumori,
Ori Umesaka, and Yasuzo Nojima, who, like
their western counterparts Robert Demachy, Julia
Margaret Cameron, and Gertrude Ka¨sebier, concentrated
on techniques to enhance texture, create
half tones, and soften outlines. In Japan, painting
and photo are so closely linked that the term which
is used is shashin-ga, which could be translated as
‘‘photographic painting.’’
0357わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 23:23:06.98
Until 1920, the division of style common in
painting was applied to photography: on one
hand, the Nihonga style or Japanese painting and
on the other hand, the Yoga style, which means
Western painting. The Fukuhara brothers, Shinzo
and Roso, who were a major force in the early days
of modern photography in Japan, and Kiyoshi
Nishiyama are key figures of this period. They
were the first to breach this stylistic partition, associating
the spare but atmospheric characteristics of
the Nihonga tradition with a clearer pictorial
vision, as exemplified by the emerging Modernists
in the West such as Paul Strand or Edward Weston.
In 1921, Shinzo Fukuhara, who had traveled
and photographed extensively in the West, formed
Shashin-Geijyutsu-sha along with his brother Roso
and Isao Kakefuda and Motoo Ootaguro, and
founded the magazine Shashin Geijutsu (Art Photography).
Shinzo also served as first chairman of the
Japan Photographic Society. These photographers
did not free themselves entirely from Pictorialism,
as can be seen in Shinzo’s Paris et la Seine, 1922.
Roso Fukuhara, however, achieved a more Modernist
vision in his works.
0358わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 23:23:53.99
A number of illustrated news and popular magazines
appeared during the 1920s, providing venues
for photography, including Kokusai Shashin Joho,
Kokusai Jiji Gappo (later named Sekai Jiji Gappo),
and Kokusai Gappo. Photography magazines included
Geijutsu Shashin Kenkyu, Photo Times, and Amateur.
The first major photography curriculum at the
college level, the Konishiroku Shashin Senmon
Gakko photo school, was established in Tokyo.
Renamed Tokyo Shashin Senmon Gakko in 1926,
the school currently exists as the Tokyo Institute of
Polytechnics. This program joined the already exisiting
photography department, founded in 1915, of
Tokyo Bijutsu Gakko (Tokyo Art School).
0359わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 23:24:28.83
During the Taisho period, the history of Japanese
photography also saw a major milestone with
the introduction and subsequent widespread use of
the small format, roll-film camera. A leading
example was the Kodak Vest Pocket, introduced
by Eastman Kodak in 1912, and available in
Japan around 1915. This camera spawned the
Vesu-tan group, who experimented with lens
effects and printing techniques that were relatively
simple and did not require a professional studio to
achieve. In 1925, the Konishiroku Honten Company
introduced the highly popular Pearlette camera
as an imitation of the Vest Pocket. The
consequence was a major expansion of amateur
photography associated with Japanese practice.
The 1920s also saw the founding and expansion
of numerous photographic clubs and associations.
Along with Shinzo Fukuhara’s Nihon Shashin-kai
(Japan Photographic Society), founded 1924, the
Zen-Nihon Shashin Renmei (All-Japan Association
of Photographic Societies) formed from the
consolidation of numerous smaller clubs. This
organization published the influential Asahi Camera
magazine.
0360わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 23:25:05.49
Advances in equipment manufacturing continued.
Asahi Kogaku Goshi Kaisha, the forerunner
of Asahi Optical Company, Ltd., the maker of
Pentax cameras, had been established in Tokyo in
1919 as a manufacturer of opthalmic lenses. By
1934, it had become a major supplier of camera
lenses for manufacturers such as Konishiroku and
Minolta. The forerunner of Olympus Optical Co.,
Ltd., Takachiho Seisaku-sho, had also been established
in 1919, as a microscope manufacturer. It
made its first photographic lens in 1936. Photographic
papers were being widely manufactured
by this era as well. In 1928, the forerunner of
Minolta Camera Company was founded. Along
with several other lens manufacturers producing
innovative products, Nippon Kogaku Kogyo K.
K. manufactured its first Nikkor lens, which in
1936 was first mounted on the Hansa Canon camera.
The forerunner of Canon, Inc. was established
in 1933 as Seiki Kogaku Kenkyusho (Precision
Optical Instruments Laboratory), introducing the
Hansa Canon in 1935. In 1934, the Fuji Photo Film
Company was established. That same year, the
‘‘Super Olympic,’’ the first 35mm camera made in
Japan, was produced.
0361わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/05/27(土) 23:25:31.83
In the first half of the 1930s, at the beginning of
the Showa period (1926–1989), Japanese photography
saw the impressive burgeoning of the medium
also characteristic of the interwar years in Europe.
Along with the influence of European avantgardes,
there was the development of press photography
or photojournalism, and the advent of
modernist design and advertising. Building on the
expansion of artistic thought and practice of the
1920s, institutions that could form the basis for an
academic movement, a counter-culture, and an
avant-garde were in place. Photography followed
the race for development of Japanese society in
general, and reflected the changing conditions and
the new sensibilities of individuals. During this
period, marked by two major disasters—the 1923
Tokyo earthquake and the devastation of the
atomic bombing of Hiroshima and Nagasaki in
1945—the medium entered into a stage wherein
there was the uneasy coexistence of opposing
expressions: the traditional Pictorial-influenced
realism, and experimental practices.
0362わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/01(木) 21:36:21.10
英語は面倒くさい
0363わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/03(土) 23:33:34.71
In the 1930s, photography bloomed in the illustrated
press, which in part was inspired by the
picture stories of Life magazine, which began publication
in 1936. Yonosuke Natori was the first
Japanese photographer to be published in Life,
with his images of Japanese soldiers. The photojournalists,
however, were opposed to shinko shashin
(new or modern photography), whose adherents
mixed Pictorialism with aspects of the European
avant-garde. Modernism represented a decisive rupture,
a rejection of a pictorialist aesthetic that many
Japanese photographers were reluctant to make.
Fueled by technical advances, however, the modern
movement included significant experimentation,
which led artists to discover new possibilities.
0364わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/03(土) 23:34:40.48
Those who practiced shinko shashin, or the new
photography, included Kiyoshi Koishi, Nakaji
Yasui, Iwata Nakayama, Yasuzo Nojima, and
Ihee Kimura; they were particularly influenced by
the German movement Neue Sachlichkeit (New
Objectivity), and the teachings eminating from the
Bauhaus schools in Dessau and Berlin. They were
able to experience firsthand the European avantgardes
via the Film und Foto exhibition, organized
in 1929 at Stuttgart, Germany and presented in
1931 in Tokyo and Osaka. This exhibition showed
the works of La´szlo´ Moholy-Nagy, Albert Renger-
Patzsch, and many others. The Photo-Times magazine,
founded in 1924, had also begun to publish
new trends in foreign photography in the 1930s.
0365わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/03(土) 23:35:09.95
Innovations proposed by the shinko shashin philosophy
were spread via three important clubs,
each reflecting the personality of their founders:
Kiyoshi Koishi with the Naniwa Shashin Club of
Osaka, Nakaji Yasui with the Tanpei Shashin
Club, and Iwata Nakayama with the Ashiya Camera
Club. Another group, Zen ’ei Shashin Kyokai
(photographic avant-garde), was in part inspired
by Surrealism. In parallel, the Realist Movement
appeared with, among others, Ihee Kimura, Shoji
Ueda, Yonosuke Natori, and Hiroshi Hamaya.
0366わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/03(土) 23:36:07.15
An important magazine that supported the
expression of the modern photography movement,
Koga, published 18 issues between May, 1932 and
December, 1933. Graphic design and typography
as innovative as the photographs that appeared
were published by the magazine’s principals,
Yasuzo Nojima, Iwata Nakayama, Nakaji Yasui,
and Ihee Kimura. The first issue consisted of a
manifesto that urged photographers ‘‘to smash
into pieces the concepts of traditional art.’’ Works
by Koga’s three founders are characteristic of the
shinko shashin movement. Nojima, the head of the
magazine and the oldest of the three, had practiced
a Pictorialist style for more than 20 years, as exemplified
by the 1910 photograph Troubled. Waters.
Around 1930, he made a radical move to experimental
forms, as seen in Untitled, Model F of 1931.
While he specialized in nudes and portraits, Nojima
consistently tried to go beyond the rules of these
genres. Kimura was the first to use a 35-mm Leica
to produce snapshot-like photographs of the daily
life of the working classes of Tokyo. His photo-
graphic style is characterized by a floating space, an
emphasis on texture that suggests a zen spirit in the
conception of his photographs, as can be seen in
Portraits of Literary Artists of 1933. Nakayama
had worked in portrait studios in New York and
Paris, where he came into contact with what was
called ‘‘Pure Photography,’’ as exemplified by Paul
Strand or Albert Renger-Patzsch. When he returned
to Japan, he worked on photograms and
multiple exposures.
0367わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/03(土) 23:36:53.89
During the short life of Koga, several essays on
theoretical and experimental topics were published,
further disseminating these ideas among Japanese
photographers. Publication ceased in 1933 for
financial reasons and because Ihee Kimura decided
to pursue photojournalism. The modern or new
photography movement revealed the fluid situation
of Japanese photography in the 1930s. The most
important club, the Naniwa Shashin Club, which
had been a leader of Pictorialist style for 20 years,
moved, for a short period, to the promotion of
experimental works.
Several smaller groups in the Kansai area (Osaka
and Hyogo) were dedicated to experimentation.
The Tanpei Shashin Club, created by Bizan Ueda
and Nakaji Yasui in February 1930, attracted
Osamu Shiihara and Tershichi Hirai, who practiced
styles very strongly influenced by the German
New Objectivity. Shoji Ueda, a mainstay of the
Naniwa Club, was particularly inspired by
Moholy-Nagy’s Malereı¨, Fotographie und film,
and was one of the first Japanese photographers
to develop a highly personal aesthetic, photographing
his family as models in his ongoing Dunes
series. Sutezo Otono and Ei-Q (Sugita Hideo)
were the first photographers to explore the possibilities
of photogram, a technique pioneered by
Moholy-Nagy and Man Ray. Ei-Q worked on a
plastic approach to photography, combining painting
and photography.
0368わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/03(土) 23:38:04.16
Also, Surrealism had been important in Japan
because it gave birth to a new photographic style
in the late 30s. Gingo Hanawa, Yoshio Tarui, and
Terushichi Hirai created the avant-garde group
Zoei Shudan. They used techniques such as photograms
and multiple exposures and printing to
describe imaginary worlds. The photomontage
work of Gingo Hanawa that explored themes of
dream and illusion and which he dubbed ‘‘Complex
Pictures,’’ is created with a collage technique, allowing
a broader definition of photography. With his
Hansekai series, Kiyoshi Koishi proved that he had
integrated and digested avant-garde techniques,
employing them as tools to elaborate his own
photographic universe.
However, Pictorialism continued to exert attraction
on young photographs after 1930, carrying
this style much beyond its general practice in the
West. Sakae Tamura and Giro Takao, two young
photographers of this period who had been published
in Photo Times, created pictorialist pictures,
modeled on Impressionist painting and infused
with subjectivity, that were considered as works
that forecast Surrealism.
0369わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/03(土) 23:38:48.18
Established figures such as Ihee Kimura, Shoji
Ueda, and Yonosuke Natori, with their adaptations
of Social Realism, a style practiced in Europe and
America especially during the Great Depression,
took up the visual vocabulary and the themes of
the German illustrated press. But in the mid-1930s,
the Japanese government, marching inexorably toward
militarization, took over these themes to make
fearsome weapons of propaganda in magazines such
as Front or Nippon. Propaganda, along with a film
shortage and government crack-down on the manufacture
or importation of photographic equipment
asWorld War II began, cut significantly into photographic
production. Censorship was also practiced.
Ken Domon’s protest against censorship published
in Nihon Hyoron in 1943 resulted in the banning of
the magazine, and the last months of World War II
saw the destruction of thousand of so-called ‘‘compromising
negatives.’’ The war era also saw the
consolidation or cessation of publication of many
photography magazines as part of the general contraction
in the field.
0370わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/04(日) 15:53:23.28
                             .
この英語、どこからコピペ?
0371わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/05(月) 22:47:04.58
From the oldest surviving photograph from 1826, to Trump's election win in 2016, this is a chronological tour through the greatest images ever captured, and an all-inclusive guide to the art of photography.
Featuring photographs from around the world and by myriad different photographers, readers can discover all the big names, from Henri Cartier-Bresson to Annie Leibovitz, Ansel Adams to Helmut Newton, and many more besides.
Whether you are already a photography buff looking to widen your scope of knowledge, or a photography newbie looking for a concise yet comprehensive guide to the most iconic photographs of all time, this book is for you.

著者について
Paul Lowe is an award-winning photographer whose work has appeared in a wide range of publications, including Time, Newsweek, Life, The Sunday Times Magazine, the Observer and the Independent.
He is currently Course Director of the Masters program in Photojournalism at London College of Communication.
0372わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/06(火) 22:54:10.90
A new generation, enabled by selfie sticks and social media, is being drawn to photography, and this is the perfect book to inspire and illuminate their appreciation of the full and rich history of this seminal art form and its many genres
and techniques.

Award-winning photographer, critic, and educator Paul Lowe presents a carefully curated selection of the greatest still images—visually arresting, aesthetically complex, and historically significant—from the medium’s earliest days
to the present.
Included are photographs from all over the globe, taken by both female and male photographers: famous iconic images, key signature works by notable photographers, and less familiar images that are nevertheless essential viewing.

From 1850 to the present, from daguerreotype to digital, this book embraces all genres—documentary, portrait, photojournalistic, and more—as it traces the development of photography to the present day.
It is organized chronologically with text that accompanies each photograph providing historical context and technical details.
Each work is indexed by artist and by title, making it easy to find specific works and the oeuvres of particular photographers throughout the volume.
Whether a gift or a self-purchase, this guide to the history and practice of photography is a must for budding amateurs and experienced practitioners alike.

著者について
Paul Lowe is an award-winning photographer whose work has appeared in Time, Newsweek, Life, and many other publications.
He teaches at the London College of Communication and is a consultant to the World Press Photo foundation in Amsterdam regarding the education of professional photojournalists worldwide.
0373わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/10(土) 09:20:39.31
Artist HAL

Artist HAL(あーてぃすと・はる、1952年1月26日 - )は、日本のアーティスト・デジタルハリウッド大学准教授・絵本作家・イラストレーター・テクニカルライター。
本名:飯田 ハルオ、 東京都出身。 1993年 小学館よりステレオグラム絵本「Universo」で絵本作家としてデビュー。
祖父は「光画」において木村伊兵衛や中山岩太らと親交の厚い写真家飯田幸次郎
0374わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/10(土) 12:03:21.54
http://tokikosakura.blog2.fc2.com/?tag=%E9%A3%AF%E7%94%B0%E5%B9%B8%E6%AC%A1%E9%83%8E

プロフィール

TOKIKO
Author:TOKIKO

昨日の看板風景
昨日「静かな海へ」千秋楽を観劇する前に

アルタ裏にあるロールキャベツで有名なアカシアへ立ち寄りました。

昔、何度も行ったことが事があるお店です。

店は綺麗になったけれど、私のようにフラリと一人で入り

合席でちゃっちゃっと食事して出ていく方が多いのは昔と同じ。

ロールキャベツは懐かしい味でした。

その後、祖父が「看板風景」という題名の写真を撮影した場所へ行ってみました。

そこは、祖父が写真を写した頃とまるっきり違う世界、残念ですがしょうがない。

そして、人通りが無く静まり返る時を待つ怪しい私(^^;
0375わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/10(土) 12:04:18.21
TOKIKO ORIGINAL COLLECTION
手作り服

【2017年の出展予定】
●4月7日〜12日
神楽坂「フラスコ」
東京都新宿区神楽坂6-16

●5月17日〜23日
国立「ギャラリーキタガワ」
東京都国立市中1-9-63

●10月13日〜18日
神楽坂「フラスコ」
東京都新宿区神楽坂6-16

●12月14日〜19日
国立「ギャラリーゆりの木」
東京都国立市東1-15-20
最近の記事
0376わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/10(土) 22:49:17.41
>>373-375
飯田幸次郎の取材をしてくれる研究者は出ないのか?
0377わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/11(日) 21:16:08.56
荒ししか居ねえのかよ
0379わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/17(土) 17:25:37.21
A new generation, enabled by selfie sticks and social media, is being drawn to photography, and this is the perfect book to inspire and illuminate their appreciation of the full and rich history of this seminal art form
and its many genres and techniques.
Award-winning photographer, critic, and educator Paul Lowe presents a carefully curated selection of the greatest still images—visually arresting, aesthetically complex,
and historically significant—from the medium’s earliest days to the present.
Included are photographs from all over the globe, taken by both female and male photographers: famous iconic images, key signature works by notable photographers, and less familiar images that are nevertheless essential viewing.

From 1850 to the present, from daguerreotype to digital, this book embraces all genres—documentary, portrait, photojournalistic, and more—as it traces the development of photography to the present day.
It is organized chronologically with text that accompanies each photograph providing historical context and technical details.
Each work is indexed by artist and by title, making it easy to find specific works and the oeuvres of particular photographers throughout the volume.
Whether a gift or a self-purchase, this guide to the history and practice of photography is a must for budding amateurs and experienced practitioners alike.
0380わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/24(土) 20:38:06.52
Mad :mad:Stick Out Tongue :pWink ;)Big Grin :DEmbarrassment :oSmile :)Frown :(Confused :confused:Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes:Cool :cool:EEK! :eek:
0381わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/25(日) 17:42:45.76
ウジェーヌ・アジェのインスピレーション
時代を超えて波及するアジェのスピリット(仮称)
2017.12.2(土)—2018.1.28(日)
開催期間:2017年12月2日(土)〜2018年1月28日(日)
休館日:毎週月曜日(ただし月曜日が祝日の場合は開館し、翌平日休館)
料金:一般 600(480)円/学生 500(400)円/中高生・65歳以上 400(320)円  ※ ( )は20名以上団体、当館の映画鑑賞券ご提示者、各種カード会員割引(ご利用案内をご参照ください)/
小学生以下、都内在住・在学の中学生および障害をお持ちの方とその介護者は無料/第3水曜日は65歳以上無料

写真表現の歴史においてさんぜんと輝くウジェーヌ・アジェ。
東京都写真美術館では開館当初からアジェ作品を収集し、現在150点をコレクションしている。
開館以来様々な切り口でアジェの作品を紹介してきたが、本展では、アジェがこの世に遺した20世紀前後に捉えたパリの光景の写真が、なぜ現在も多くの写真家たちに影響を与え、魅了してやまないかを考察する。
20世紀から現在に至るまで長きに渡って受け継がれてきたアジェのスピリットとはいったい何なのか、当館の多彩なコレクションを中心に、アジェ自身の作品と20世紀から現代に至るまでの作家たちの作品によって検証する。

出品予定作家
ウジェーヌ・アジェ、マン・レイ、ベレニス・アボット、ウォーカー・エヴァンズ、リー・フリードランダー、ロバート・フランク、ウィリアム・エグルストン、ダイアン・アーバス、ゲリー・ウィノグランド、森山大道、荒木経惟 ほか
https://topmuseum.jp/contents/exhibition/index-2878.html
0382わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/25(日) 17:45:57.51
戦間期の写真
0383わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/25(日) 20:08:39.13
昭和戦前期の写真
戦前期昭和の写真
0384わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/28(水) 19:39:37.86
海外の写真家の展覧会、ありませんか?
100人の中に選ばれるような。
0385わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/29(木) 19:36:20.73
明日から京都文化博物館で展覧会やるよ
0386わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/06/29(木) 19:39:09.50
× 明日
○ 明後日
0388わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 08:29:49.53
世界最高の写真家集団マグナム・フォト創立70周年
パリ・マグナム写真展

開催趣旨
1947年、ロバート・キャパ、アンリ・カルティエ=ブレッソン、ジョージ・ロジャー、デビッド・シーモアによって「写真家自身によってその権利と自由を守り、主張すること」を目的として写真家集団・マグナムは結成されました。
以後、マグナムは20世紀写真史に大きな足跡を残す多くの写真家を輩出し、世界最高の写真家集団として今も常に地球規模で新しい写真表現を発信し続けています。
本展は、2014年12月から翌年4月までパリ市庁舎で開催され、大きな反響を呼んだ展覧会の海外巡回展として企画。
マグナム・フォト設立70周年にあたり、60万点に及ぶ所属写真家の作品の中から、パリをテーマにした作品約130点あまりを選び展観するものです。
芸術の都・パリは多くの歴史的事件の舞台でもあり、かつ、写真術発明以来、常に「写真の首都」でもありました。
20世紀の激動を最前線で見つめ続け、現代においても現在進行形の歴史をとらえ続けるマグナムの写真家たちが提示する豊穣なイメージは、都市とそこに生きる人々の歴史にとどまらず、
写真表現の豊かさをも我々に提示してくれると同時に、世界を発見する驚きに満ちた写真家たちの視線を追体験させてくれます。

<出品作家/30名>
ロバート・キャパ、アンリ・カルティエ=ブレッソン、デビッド・シーモア、フィリップ・ハルスマン、ハーバート・リスト、エリオット・アーウィット、バート・グリン、
エリック・レッシング、インゲ・モラス、マルク・リプー、ウェイン・ミラー、ルネ・ブリ、ブルース・デビッドソン、ニコラ・ティコミロフ、セルジオ・ラレイン、
ブルーノ・バルベイ、レオナード・フリード、ジョセフ・クーデルカ、リチャード・カルバー、ギィ・ル=ケレック、レイモン・ドゥパルドン、マルティーヌ・フランク、
アバス、ジャン・ゴーミー、ハリー・グリエール、パトリック・ザックマン、マーティン・パー、ゲオルギィ・ピンカソフ、アレックス・マヨーリ、クリストファー・アンダーソン

(出品作家は変更する場合があります)
0389わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 08:30:07.84
基本情報
会  期:
2017(平成29)年7月1日(土)〜 9月18日(月・祝) 69日間
※休館日:月曜日(祝日の場合は開館、翌日休館)、ただし7月24日(月)は臨時開館
※開室時間:10:00〜18:00/金曜日は19:30まで(入場は閉室の30分前まで)
会  場:
京都文化博物館 4階展示室
主  催:
京都府、京都文化博物館、京都新聞
後  援:
アンスティチュ・フランセ関西、(公社)京都府観光連盟、(公社)京都市観光協会、NHK京都放送局、KBS京都、エフエム京都
企画制作:
株式会社コンタクト
入場料金:
一般1,000円(800円) 高大生600円(400円) 小中生300円(300円)
※( )内は前売および20名以上の団体料金
0390わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 08:31:19.26
内容と主な展示
第一部 マグナム・ビフォア・マグナム 1932—1944


▲ヨーロッパ広場 サン・ラザール駅
1932年 アンリ・カルティエ=ブレッソン
©Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
マグナムの創設メンバーであるロバート・キャパやアンリ・カルティエ=ブレッソン、デビッド・シーモアはマグナム設立以前から、時代の証言者として、歴史に名を残すことになる写真をすでにとらえていました。


第二部 復興の時代 1945—1959


▲パリ、1949年 エリオット・アーウィット
©Elliott Erwitt / Magnum Photos
パリ解放の勝利に沸き立つ興奮がおさまり、冷静になった人々が目の当たりにしたのは戦争で荒廃した街の姿でした。経済的にも厳しい状況が続く中、新しい体制が築かれて行く姿を紹介します。



▲凱旋門 1952年 ロバート・キャパ
©Robert Capa / International Center of Photography / Magnum Photos
第三部 スウィンギング・シックスティーズ 1960—1969

ミニスカート、ロック・ミュージック、ポップアート、ヌーベルヴァーグ・・・、60年代に入ると新しい世代が台頭、世界を席巻します。
中世以来、「パリの胃袋」とされていたパリ中央卸売市場「レ・アール」の郊外移転計画は変わりゆくパリを象徴しています。社会に対する若者たちの怒りは、カルチェ・ラタンに端を発する学生運動という形で爆発し、ヴェトナム戦争反対運動と相俟って世界に波及しました。
0391わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 08:32:51.82
第四部 多様化の時代へ 1970—1989

社会秩序の回復を求める声が高まる一方、慣習からの脱却を求める動きも活性化します。
戦後の国際社会で重要な哲学的支柱を担ったジャン=ポール・サルトルはパリのアパートの一室で左派日刊紙「リベラシオン」を創刊し、男女平等を求める女性たちは街でデモ行進を繰り広げ、映画や演劇の世界でも新たな才能がパリで活躍し始めます。
社会が多様化する中、写真家たちの表現方法も多様化していきます。

第五部 解体の時代 1990—2014


▲パリ、1996年 ゲオルギィ・ピンカソフ
©Gueorgui Pinkhassov / Magnum Photos
現代においてもパリは多くの人を惹きつけてやまない大都市であり続けています。
一方で、現代を呼吸する写真家たちが提示するこの街のイメージからは、かつての「花の都」の面影を見つけることは難しくなってきます。
写真というメディアが、技術の発展とともに、より写真家自身を表現するものになってきたこととも無縁ではないでしょう。
また、インターネットの普及は「写真」そのものの在り方自体に大きな変革を迫ってきています。



▲パリ、2003年 クリストファー・アンダーソン
©Christopher Anderson / Magnum Photos
0392わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 08:33:44.65
関連行事
@講演会「マグナム70年の歩み」

日  時:
2017年7月1日(土)10:30〜12:00
講  師:
小川潤子氏(マグナム・フォト東京支社)
会  場:
3階フィルムシアター
定  員:
160名(先着順)
参 加 費:
無料 ※ただし、本展覧会入場券(半券可)が必要です。

Aトークイベント

日  時:
2017年8月11日(金・祝) 10:30〜12:00
講  師:
平間 至氏(写真家)
会  場:
3階フィルムシアター
定  員:
160名(先着順)
参 加 費:
無料 ※ただし、本展覧会入場券(半券可)が必要です。

講師プロフィール:

宮城県塩竈市生まれ。
写真から音楽が聞こえてくるような躍動感のある人物撮影で、今までにないスタイルを打ち出し、多くのミュージシャン撮影を手掛ける。
2006年よりゼラチンシルバーセッションに参加、2008年より「塩竈フォトフェスティバル」を企画・プロデュース。2015年1月三宿に平間写真館TOKYOをオープンする。
0393わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 08:34:18.46
Bコンサート
「フランス6人組、エリック・サティ −ロマン派音楽から印象主義音楽、そして新古典主義へ」

日  時:
2017年8月12日(土) 開場13:30〜 開演14:00〜
会  場:
別館ホール
定  員:
200名(先着順)
参 加 費:
無料 ※ただし、本展覧会入場券(半券可)が必要です。
出  演:
京都市立芸術大学音楽部学生
(fl)小林 千晶 (Ob)葛城 裕也 (Cl)岡本 昇大
(Hr)斉藤 日菜子 (Fg)高島 翔大 (Pf)濱田千幸 
協  力:
京都市立芸術大学キャリアデザインセンター

Cワークショップ「フィルム写真入門 やってみよう現像とプリント!」

日  時:
2017年8月19日(土) 10:00〜16:30
会  場:
別館2階講義室
定  員:
12〜15名
参 加 費:
1,000円 ※このほか本展覧会入場券(半券可)が必要です。
対 象 者:
小学校5年生〜
企画協力:
花中舎伊藤組
0394わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 08:37:03.91
Dギャラリートーク

当館学芸員によるギャラリートークを行います。

日  時:
2017年7月14日(金)18:00〜 ※30分程度
会  場:
パリ・マグナム展会場内
※事前申し込み不要。参加無料。ただし当日の入場者に限ります。


同時開催:「近代京都へのまなざし-写真にみる都の姿-」

期  間:
2017年7月1日(土)〜9月18日(月・祝)
会  場:
3階展示室
内  容:
近代化の歩みの中で、京都という都市に人々がどのような眼差しを注いできたか、写真とそこに写る被写体に関係する資料を合わせてご覧いただき、文化と歴史の都としての京都の姿を明らかにします。
0395わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 09:01:07.13
Burda, Vani (Korça, 1875 – 1949) learned
photography in Rumania and in 1913
designed the first Albanian photoposter.
He also developed the first
photographic collages which were
popular as postcards in patriotic circles.
He opened his own studio in Korça in
1920.
0396わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 09:01:26.56
Idromeno, Kolë (Nikollë Idromeno)
(Shkodra, 1860 – 1939) was a gifted
artist with notable contributions to
painting, photography and architecture.
He took his first drawing lessons in the
atelier of Pjetro Marubi and there he
came in contact with photography.
He later went to Venice where he
apparently studied painting at the city’s
academy of Fine Arts for a short time. In
1884 he opened his own photographic
studio in Shkodra called Dritëshkronja
e Kolës. He was the first Albanian to
show a film in his hometown in 1911
– 1912. As an architect he was noted for
building some of the most renowned
buildings in Shkodra such as the Grand
Café, the National Bank and others. He
is revered as one of the most complex
and important Albanian artists of the
19th and 20th centuries.
0397わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 09:02:00.32
Marubi, Kel (Mikel Kodheli) (Shkodra,
1870 – 1940) started working in Pjetro
Marubi’s studio as an assistant and in
1885 served a two-year photography
apprenticeship in Guglielmo
Sebastianutti’s studio in Trieste, Italy,
returning to work with Pjetro Marubi
in his studio. In 1903, on the death of
Marubi, he inherited the studio and
changed his name to Kel Marubi. In the
late 1920s he enrolled as one of the
official photographers to King Zog’s
court. At the height of his activity he
was a permanent member of Shkodra’s
city council and had a major influence
on the political life of the city.
0398わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 09:02:36.08
Marubi, Pjetro (Pietro Marubbi) (Piacenza,
Italy 1834 – 1903) lived and worked
in Shkodra but little is known of his
early years. Allegedly a supporter
of Garibaldi, he left Italy for political
reasons, chased by Austrian troops,
and he initially travelled to Corfu and
then to Vlora in Albania. Following
the advice of the Italian consul there
he visited Shkodra, a city that then
had a population of around 45,000
people and over 3,000 stores. As an
amateur painter and decorator he
settled there and in the early 1860s
set up a photography studio, the first
in Albania, called Marubbi P. He is the
founder of Albanian photography and
also painted the murals and frescoes
of the Orthodox Church in Shkodra.
0399わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 09:02:50.34
Pici, Shan (a.k.a. Mark Pici) (Shkodra,
1904 – 1976) had his first contact
with photography in Studio Marubbi.
In 1924, he and his brothers Tefë
and Ndrekë opened their own
photographic studio in Shkodra. He
particularly focused on panoramic
and landscape photography and
photographic documentation of
sporting and social events.
0400わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 09:03:09.26
Sotiri, Kristaq (Mborje 1883 – 1970)
emigrated to the United States at an
early age where he gained valuable
photographic experience by working
in various studios. For eight years he
worked at George Steckel’s Portrait
Studio in Los Angeles (a studio
where Edward Weston had worked
before him in 1908 as a retoucher).
In 1922 he moved to New York and
in 1923, after nearly 20 years in the
United States, he returned home to
Korça where he opened Studio Sotiri.
He focused particularly on photoportraiture,
achieving remarkable
results. In 1974, the Grand Palace
of Culture in Tirana held a major
retrospective of some of his best
works.
0401わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 12:34:37.81
その他
ホテル日航プリンセス京都 X パリ・マグナム写真展
世界最高の写真家集団マグナム・フォト創立70周年
“パリ・マグナム写真展” 鑑賞券付き ランチプラン
“パリ・マグナム写真展” とパリの香り漂う おしゃれなランチをお楽しみいただけるプランです。
実施期間:
2017年7月1日(土)〜9月18日(月・祝)
場  所:
ホテル日航プリンセス京都 カフェ&ダイニング アンバーコート
ランチタイム:
11:00〜14:30
◆メニュー◆
・ビストロ風お惣菜の盛り合わせ“キッシュ・パテ・キャロットラペ”
・帆立貝のポアレ デュバリー風カリフラワーのムース“カフェ・ド・パリ”
・牛サーロインのグリエ ソース・ベルシー パリ12区の思い出…
・クラシックなデザート“ピーチメルバ”
・カフェ または 紅茶
お一人様 ¥3,800
※上記料金には、鑑賞券(一般)、税金、サービス料込が含まれております。
※お食事前に「パリ・マグナム写真展」を鑑賞されるお客様は前もって
 「カフェ&ダイニング アンバーコート」にてご精算ください。
 鑑賞券をお渡しいたします。

夏のシャンパンフェア
鉄板焼 豊園
「デュヴァル・ルロワ・ブリュット・キュヴェ・パリNV 」
実施期間:
2017年7月1日(土)〜9月18日(月・祝)
料  金:
グラス 2,000円
ボトル 13,000円
※いずれも税金・サービス料込
0402わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 16:00:50.16
Photographers

Alexandre
Antony, Maurice
Borrenbergen, Jozef
Emiel
Buyle, Ferdinand
Breyer, Albert
Chavepeyer, Emile
Claine, EvrardGuillaume
Colard, Hector
De Smet, Robert
Dhuicque, Eugène
Dubreuil, Pierre
Fierlants, Edmond
Gevaert, Lieven
Ghémar, Louis
Ghisoland, Norbert
Guidalevitch, Victor
Guiette, René
Hannon, Edouard
Hersleven, Jacques
Kessels, Willy
0403わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 16:01:14.44
Photographers

Lefrancq, Marcel-G.
Leirens, Charles
Magritte, René
Massart, Jean
Marissiaux, Gustave
Mesens, Edouard Léon
Théodore
Misonne, Léonard
Neuckens, Antony
Nougé, Paul
Remes, Henri
Rombaut, Emile
Simenon, Georges
Sterken, Jozef
Sury, Joseph
Ubac, Raoul
Van Parys, Germaine
0404わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 17:42:31.20
Photographers

Arning, Eduard
Bayer, Herbert
Consemüller, Erich
Dührkoop, Rudolph
Erfurth, Hugo
Eugene, Frank
Graeff, Werner
Hausmann, Raoul
Heartfield, John
Hilsdorf, Jacob
Höch, Hannah
Hoffmann, Heinrich
Hofmeister, Oscar
Hofmeister Theodor
Lendvai-Dircksen, Erna
Lerski, Helmar
Man, Felix H.
Moholy, Lucia
Moholy-Nagy, Laszlo
Munkácsi, Martin
Perscheid, Nicola
Peterhans, Walter
Renger-Patzsch, Albert
Retzlaff, Erich
Salomon, Erich
Sander, August
Stone, Sasha
Umbo
0405わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 17:57:31.50
>>378
>1001 Photographs You Must See In Your Lifetime

日本語版でる予定ないのかね?
知ってる人情報をたのむ。
0406わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 17:58:38.36
1001 Movies You Must See Before You Die by Stephen Jay Schneider (Editor); published 2003, updated 2011. ISBN 9781845664930 (2011 ed.)
1001 Golf Holes You Must Play Before You Die by Jeff Barr (Editor); published March 1, 2005.
1001 Natural Wonders You Must See Before You Die by Michael Bright (Editor); published May 1, 2005.
1001 Albums You Must Hear Before You Die by Robert Dimery (Editor), Preface by Michael Lydon; published February 7, 2006.
1001 Books You Must Read Before You Die by Peter Boxall (Editor), Preface by Peter Ackroyd; published March 6, 2006.
1001 Gardens You Must See Before You Die by Rae Spencer-Jones (Editor), Preface by Alan Titchmarsh; published February 1, 2007.
1001 Paintings You Must See Before You Die by Stephen Farthing (Editor), Preface by Geoff Dyer; published March 20, 2007
1001 Buildings You Must See Before You Die by Mark Irving (Editor), Preface by Peter St John; published October 23, 2007.
1001 Classical Recordings You Must Hear Before You Die by Matthew Rye (Editor), Preface by Steven Isserlis; published February 12, 2008.
1001 Historic Sites You Must See Before You Die by Richard Cavendish (Editor), Preface by Koichiro Matsuura; published April 15, 2008.
1001 Foods You Must Taste Before You Die by Frances Case (Editor), Preface by Gregg Wallace; published June 6, 2008.
1001 Wines You Must Try Before You Die by Neil Beckett (Editor), Preface by Hugh Johnson; published June 6, 2008
1001 Days That Shaped the World by Peter Furtado (Editor), Preface by Michael Wood; published October 1, 2008.
1001 Inventions That Changed the World by Jack Challoner (Editor), Preface by Trevor Baylis; published February 15, 2009.
1001 Children's Books You Must Read Before You Grow Up by Julia Eccleshare (Editor), Preface by Quentin Blake; published September 21, 2009.
1001 Beers You Must Try Before You Die by Adrian Tierney-Jones (Editor), Preface by Neil Morrissey; published May 3, 2010
0407わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 18:00:34.28
1001 Video Games You Must Play Before You Die by Tony Mott (Editor), Preface by Peter Molyneux; published August 2, 2010, updated 2013.
1001 Songs You Must Hear Before You Die (And 10,001 You Must Download) by Robert Dimery (Editor), Preface by Tony Visconti; published November 2, 2010, updated 2013.
1001 Battles That Changed the Course of History by R.G. Grant (Editor), Preface by Laurence Rees; published May 2, 2011
1001 Comics You Must Read Before You Die by Paul Gravett (Editor), Foreword by Terry Gilliam; published October 11, 2011
1001 TV Shows You Must Watch Before You Die by Paul Condon and Robb Pearlman published October 6, 2015
0408わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 18:01:41.80
>>405
可能性があるのは、どこの出版社だろうね?
0409わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 18:03:50.32
1. 1001 Movies You Must See Before You Die by Stephen Jay Schneider (Editor); published 2003, updated 2011. ISBN 9781845664930 (2011 ed.)
2. 1001 Golf Holes You Must Play Before You Die by Jeff Barr (Editor); published March 1, 2005.
3. 1001 Natural Wonders You Must See Before You Die by Michael Bright (Editor); published May 1, 2005.
4. 1001 Albums You Must Hear Before You Die by Robert Dimery (Editor), Preface by Michael Lydon; published February 7, 2006.
5. 1001 Books You Must Read Before You Die by Peter Boxall (Editor), Preface by Peter Ackroyd; published March 6, 2006.
6. 1001 Gardens You Must See Before You Die by Rae Spencer-Jones (Editor), Preface by Alan Titchmarsh; published February 1, 2007.
7. 1001 Paintings You Must See Before You Die by Stephen Farthing (Editor), Preface by Geoff Dyer; published March 20, 2007
8. 1001 Buildings You Must See Before You Die by Mark Irving (Editor), Preface by Peter St John; published October 23, 2007.
9. 1001 Classical Recordings You Must Hear Before You Die by Matthew Rye (Editor), Preface by Steven Isserlis; published February 12, 2008.
10. 1001 Historic Sites You Must See Before You Die by Richard Cavendish (Editor), Preface by Koichiro Matsuura; published April 15, 2008.
11. 1001 Foods You Must Taste Before You Die by Frances Case (Editor), Preface by Gregg Wallace; published June 6, 2008.
0410わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 18:04:08.90
12. 1001 Wines You Must Try Before You Die by Neil Beckett (Editor), Preface by Hugh Johnson; published June 6, 2008
13. 1001 Days That Shaped the World by Peter Furtado (Editor), Preface by Michael Wood; published October 1, 2008.
14. 1001 Inventions That Changed the World by Jack Challoner (Editor), Preface by Trevor Baylis; published February 15, 2009.
15. 1001 Children's Books You Must Read Before You Grow Up by Julia Eccleshare (Editor), Preface by Quentin Blake; published September 21, 2009.
16. 1001 Beers You Must Try Before You Die by Adrian Tierney-Jones (Editor), Preface by Neil Morrissey; published May 3, 2010
17. 1001 Video Games You Must Play Before You Die by Tony Mott (Editor), Preface by Peter Molyneux; published August 2, 2010, updated 2013.
18. 1001 Songs You Must Hear Before You Die (And 10,001 You Must Download) by Robert Dimery (Editor), Preface by Tony Visconti; published November 2, 2010, updated 2013.
19. 1001 Battles That Changed the Course of History by R.G. Grant (Editor), Preface by Laurence Rees; published May 2, 2011
20. 1001 Comics You Must Read Before You Die by Paul Gravett (Editor), Foreword by Terry Gilliam; published October 11, 2011
21. 1001 TV Shows You Must Watch Before You Die by Paul Condon and Robb Pearlman published October 6, 2015

https://en.wikipedia.org/wiki/Quintessence_Editions
0411わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 18:06:08.33
>>408
日本語訳は、出版社がまるでバラバラだから、あまり予想できないかな。

死ぬまでに観ておきたい世界の絵画 1001/実業之日本社 (2013/
死ぬまでに観たい映画1001本 改訂新版/ネコ・パブリッシング; 改訂新版 (2015
死ぬまでに観たい映画1001本/ネコパブリッシング (2004/
世界の小説大百科 死ぬまでに読むべき1001冊の本/柊風舎 (2013
死ぬまでに聴きたいアルバム1001枚/ソフトバンククリエイティブ (2008
死ぬまでに見たい世界の名建築1001/エクスナレッジ (2008
死ぬまでに飲みたいビール1001本/KADOKAWA/角川マガジンズ (2014/
0412わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 18:21:10.34
1. 1001 Movies You Must See Before You Die 2003, updated 2011
2. 1001 Golf Holes You Must Play Before You Die 2005.
3. 1001 Natural Wonders You Must See Before You Die 2005.
4. 1001 Albums You Must Hear Before You Die 2006.
5. 1001 Books You Must Read Before You Die 2006.
6. 1001 Gardens You Must See Before You Die 2007.
7. 1001 Paintings You Must See Before You Die 2007
8. 1001 Buildings You Must See Before You Die 2007.
9. 1001 Classical Recordings You Must Hear Before You Die 2008.
10. 1001 Historic Sites You Must See Before You Die 2008.
11. 1001 Foods You Must Taste Before You Die 2008.
12. 1001 Wines You Must Try Before You Die 2008
13. 1001 Days That Shaped the World 2008.
14. 1001 Inventions That Changed the World 2009.
15. 1001 Children's Books You Must Read Before You Grow Up 2009.
16. 1001 Beers You Must Try Before You Die 2010
17. 1001 Video Games You Must Play Before You Die 2013.
18. 1001 Songs You Must Hear Before You Die (And 10,001 You Must Download) 2010, updated 2013.
19. 1001 Battles That Changed the Course of History 2011
20. 1001 Comics You Must Read Before You Die 2011
21. 1001 TV Shows You Must Watch Before You Die 2015

https://en.wikipedia.org/wiki/Quintessence_Editions
0413わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 19:47:31.74
>>411

新書館
淡交社
筑摩書房
平凡社
中央公論新社
東京書籍
日東書院
創元社
昭和堂

あたりでどう?

美術出版社は「民事再生」中だから無理か?
意外なところで、新潮社とか?
0415わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 21:33:49.96
ZEN FOTO GALLERY

莫毅写真展「研究 — 紅1982-2017」
Mo Yi "Study — RED 1982-2017"  English Below

会期:2017年6月23日(金) - 7月19日(水)

〒106-0032 
東京都港区六本木6-6-9ピラミデビル208号室
tel: 03 6804 1708
e-mail: info@zen-foto.jp
0416わたしはダリ?名無しさん?
垢版 |
2017/07/01(土) 21:54:25.50
タカ・イシイギャラリー フォトグラフィー/フィルム(東京・六本木)移転
タカ・イシイギャラリー フォトグラフィー/フィルムは、来る7月5日より新たに東京・六本木AXISビルに拠点を移し、写真ギャラリーとしての活動をより一層拡大・充実させてまいります。
【新住所】
タカ・イシイギャラリー フォトグラフィー/フィルム
〒106-0032 東京都港区六本木5-17-1 AXISビル 2F
tel: 03-6447-1035 fax: 03-6447-1036
e-mail: tigpf@takaishiigallery.com
website: www.takaishiigallery.com
営業時間:11:00-19:00 定休日:日・月・祝日
ギャラリーオープニング展 「ジャパニーズ・フォトグラフィー 戦後 – 現在」
会期:2013年7月5日(金) – 8月3日(土)
会場:タカ・イシイギャラリー フォトグラフィー/フィルム(東京・六本木 AXISビル)
オープニング・レセプション: 7月5日(金)17:00 – 20:00
Share this page on FacebookShare this page on TwitterShare this page on Google+


http://www.takaishiigallery.com/jp/archives/8461/
■ このスレッドは過去ログ倉庫に格納されています

ニューススポーツなんでも実況